
Uzņēmumu vērtības palielināšana, ja plānots pārdošanas darījums, ir jo īpaši svarīga šobrīd, kad Baltijas ekonomika piedzīvo būtiskas izmaiņas, ko ietekmē klimata pārmaiņas, enerģētikas pāreja, deglobalizācija, ģeopolitiskā situācija un, protams, mākslīgā intelekta (AI) uzplaukums.
Mēs, Baltic Family Capital, uzskatām, ka papildus šiem faktoriem jāņem vērā arī Baltijas uzņēmumu īpašnieku pēctecības trūkums, kas var būtiski ietekmēt reģiona ekonomikas attīstību un bremzēt izaugsmi. Mazie un vidējie uzņēmumi, kas nodarbina no 10 līdz 250 cilvēku, ir mūsu ekonomikas stūrakmens. Šo uzņēmumu īpašnieku vidējais vecums ir aptuveni 55 gadi. Lielākā daļa no viņiem ir neatkarīgās Latvijas pirmās paaudzes uzņēmēji, kuri apsver iespēju doties pensijā nākamo piecu līdz desmit gadu laikā, taču viņu bērni bieži vien nav ieinteresēti turpmākā uzņēmuma vadīšanā. Šiem uzņēmējiem sava uzņēmuma jeb mūža darba pārdošana nereti šķiet biedējošs process: īstā pircēja atrašana, sarežģītas darījuma sarunas, liels laika ieguldījums, kas bieži nozīmē distancēšanos no uzņēmuma ikdienas procesiem.
"Mūžīgā investora" piesaiste – risinājums Baltijas biznesu pēctecībai
Uzņēmuma pārdošanas procesam nav jābūt biedējošam. Baltijas reģionā salīdzinoši neapgūts, bet aizvien pieprasītāks risinājums ir mūžīgo investoru piesaiste. Mūžīgo investoru stratēģija ir iegādāties stabilus augstas kvalitātes uzņēmumus un palielināt to vērtību ilgtermiņā. Baltic Family Capital ir dibināts 2024. gadā, lai risinātu tieši šādus izaicinājumus. Līdz 2030. gadam plānojam papildināt savu portfeli ar 10–20 Baltijas uzņēmumiem (īpaši koncentrējoties uz ražošanas, izplatīšanas un biznesa pakalpojumu uzņēmumiem, kura peļņa (EBITDA) ir no 500 tūkstošiem līdz pieciem miljoniem eiro) ar kopējo apgrozījumu virs 100 miljoniem eiro un garantiju, ka šie uzņēmumi netiks pārdoti tālāk.
“Mūžīgā investēšana” nav jauns jēdziens – tā radusies ASV un Zviedrijā, un tās pionieri ir tādi uzņēmumi kā Berkshire Hathaway un Lifco. Pirms 25 gadiem Lifco bija jauns Zviedrijas investīciju holdings, kas iegādājās nelielus ražošanas uzņēmumus un strādāja ar piecu miljonu eiro peļņu gadā. Šobrīd tā peļņa pārsniedz 500 miljonus eiro, ko nodrošinājis salikto procentu spēks. 2014. gadā Lifco kļuva par biržā kotētu uzņēmumu, tā akciju cena ir pieaugusi gandrīz 18 reizes.
Uzņēmuma vērtības palielināšana – veiksmīga pārdošanas darījuma atslēga
Plānojot pārdošanas darījumu, izšķiroša nozīme ir uzņēmuma vērtības palielināšanai, ko palīdz sasniegt trīs soļu pieeja.
Pirmkārt, definējiet darījuma perimetru. Pārliecinieties, ka juridiskā persona, kuru pārdodat, ietver visus darbības līgumus un aktīvus. Ja vēlaties paturēt nekustamo īpašumu, izdaliet to atsevišķā uzņēmumā. Informējiet pircēju par jebkādiem personīgiem vai nesamērīgiem darījumiem. Galvenais iemesls, kāpēc darījumi neizdodas padziļinātās izpētes (due diligence) jeb pārbaudes laikā, ir uzticības trūkums starp pircēju un pārdevēju. Pilnīga un savlaicīga informācijas atklāšana palīdz samazināt darījuma neveiksmes risku.
Otrkārt, neieguldiet laiku un resursus bezjēdzīgos uzņēmuma vērtējumos. Katru gadu Baltijas uzņēmēji tērē miljoniem eiro dārgām, bet bieži bezjēdzīgām “neatkarīgām vērtēšanām”. Šie novērtējumi, ko sagatavo konsultāciju un audita uzņēmumi, reti atspoguļo pircēja viedokli. Reālais pircējs novērtējumu veiks bez maksas. Piemēram, Baltic Family Capital izmanto ieguldītā kapitāla atdeves (ROIC) metodiku, kas balstās uz plānotu investīciju ienesīgumu.
Treškārt, attālinieties no uzņēmuma ikdienas darbības. Pircēji vēlas redzēt uzņēmumu, kas pelna neatkarīgi no tā dibinātāja. Jāapzinās, ka uzņēmuma pārdošanas process ir laikietilpīgs process, un pareizie pircēji var atbalstīt pārejas procesu.
Esam pārliecināti, ka arī Baltijas uzņēmumu vidū ar mūžīgo investīciju palīdzību ir potenciāls atkārtot Lifco piemēru, gūstot finansiālu un intelektuālu atlīdzību. Turklāt šī pieeja piemērota gan uzņēmējiem, kas vēlas pilnībā iziet no uzņēmējdarbības, gan tiem, kas vēlas ievest savu uzņēmumu nākamajā attīstības posmā, apvienojoties vai pērkot citus uzņēmumus.